Wednesday, August 7, 2013

Bias Perjalanan Jun-Julai

perjalanan jun-julai

Selepas cuti menggantikan musim peperiksaan, banyak plan yang cuba dijalankn. Antaranya, nak pindah keluar dari UIA, keja sebagai pembekam, mengikuti pengajian Hadith di Darussunnah..Janda Baik..

Alhamdulillah..seperti biasa,saya akan memerhati bagaimana semua itu berjalan dengan izinNya...Saya mengerti, tiap kemudahan pasti ada ujian.Tiap kesusahan ada jalan keluar.

Bermula dengan pindah. Ada beberapa sebab kenapa saya perlu keluar dari UIA dan ambil LOC.

Pertama, saya perlu banyak melihat orang yang susah supaya saya lebih bersungguh untuk belajar. Kedua, saya perlu tempat tinggal yang luas kerana tempat yang sempit buat saya sesak nafas dan selalu menangis. Ketiga, saya mahu memasak untuk diri sendiri dan belajar menjaga rumah sendiri kelak.

Pemilihan rumah, pada mulanya, saya mencari rumah yang dekat dengan UIA, dan calonnya ialah rumah di batu 8. memang ok saja rumah tu. mudah untuk dapat bas ke UIA. Tapi satu malam sebelum hari tu, saya dapat gerakkan hati 
untuk bertanya dengan K.Fatimah..

Dia kakak senior sabah yang sangat best..Pertama kali tidur dirumahnya, sangat tenang sebab  cukup untuk menyuburkan rindu pada Rasulullah s.a.w..

Pengajian Hadis

Alhamdulillah berpeluang menyertai walaupun ada juga berbelah bahagi. Semasa sampai di Janda Baik, Pahang..hati dijalar rasa tenang..memang banyak Antaranya, tertidur di penginapan secara tak sengaja kerana pengajian yang bermula selepas subuh. Masa tu ke tandas , rasa nak buat urutan tulang belakang, bila da luruskan badan d atas lantai, terus terlelap. Cuma terjaga sebab mimpi orang azan. Lepas tu memang rasa bersalah.

Lagi pengalaman tidak dapat lupa, kejadian kereta terbabas semasa konvoi ke Musnad kedua di UM. Kisah Jadual mengguna bilik mandi kerana hanya satu bilik mandi di PASTI vs 14 orang.

Kisah berhimpit di rumah Balqis..hehe..semua manis untuk dikenang. Dapat belajar dengan Ustaz Andi dengan Teori Pipa nya..sangat berharga ilmu itu, ingat lagi pesannya untuk menulis buku..walau tajuk buku itu hanya " Canda Santri"

sahabat sepengajian juga semua sporting...ramai dari UNisza..ada juga k.Ummi dari uia..My senior gitu, rupanya senior sahabat unisza juga..

habis pengajian, saya langsung pulang, alhamdulillah sempat Qiam dengan adik beradik usrah uruban atraban..sebelum pulang Sabah..

Pulang Sabah pula, sempat adakan ziarah mahabbah dengan sebuah keluarga di Kota Kinabalu..Jejak Kasih kata orang..moga hubungan ni terus kekal selamanya..

Malamnya, sempat shopping dengan kak wani, rindu betul dengan dia..sampai dia tak dapat p mana2..teman saya jak..

syukran pada yang terlibat sepanjang jun-julai..Alhamdulillah Allah bagi yang teristimewa buat hambaNya yang seorang ini..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...