twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, December 17, 2012

Jawab Ujian dengan Ilmu!

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..

Musim peperiksaan sudah menjelang-jelang..(round the corner)..

cukup sudah memori kita dengan skrip jawapan? Well, apa yang kita fikirkan sekarang adalah mengisi memori dengan maklumat-maklumat penting. ^^..itulah startegi zaman berzaman..

Bagaimana pula dengan UJIAN HIDUP, ada kita simpan maklumat sebelum-sebelum ni? Ada jawapan untuk hadapi ujian tu supaya lulus?Er..macam tiada..boleh kot guna pengalaman-pengalaman lepas kan?

Malangnya, ujian datang bukan berulang-ulang benda yang sama. Setiap kali datangnya ujian, level bertambah. Maka kepala pun turut migrain mencari jalan. Ilmu kita untuk hadapi UJIAN HIDUP rupanya masih kurang lagi...

So, bagaimana? Apa solusinya?

Pertama, kita kena tahu siapa yang bagi UJAIN HIDUP ni..dan cari..ada tak Dia bagi 'guideline' untuk setiap masalah yang diberikan. Pasti ADA!

Keduanya, kita bertenang dan letakkan keyakinan bahawa tujuan UJIAN HIDUP adalah untuk mendekatkan diri kita kepada Pemberi UJIAN tersebut. Maka, kalau kita semakin banyak amalan selepas ditimpa ujian, buat satu perkara ni, iaitu BERSYUKUR dan ISTIQAMAH dalam amalan tu.

Kenapa kita ditimpa ujian bertubi-tubi??Sebabnya mungkin banyak..kita semakin lalai, Dia ingatkan kita semula. Supaya 'behave' dalam tindakan dan kembali ke pangkal jalan.

Ketiga, bila jumpa jalan keluar..seboleh-bolehnya..kita sentiasa amal sujud syukur..setiap kali selepas solat fardhu..seboleh-bolehnya, kita permudahkan setiap insan di sekeliling kita untuk melaksanakan urusan mereka, seboleh-bolehnya kita doakan semua saudara seislam kita, bermula ahli keluarga kita sendiri, sahabat2, dan masyarakat umumnya..

Keempat, elakkan menyalahkan orang lain dalam masalah kita. Pandang masalah tu, kita yang perlu selesaikan. tapi mesti dengan ILMU. Maka, nak selesaikan kena lalui sifir penyelesaian. 1)kenalpasti masalah, 2) siapa yang terlibat. 3)apa antara jalan penyelesaian dan inisiatif yang boleh diambil. 4)berfikiran positif bahawa masalah itu pasti akan selesai dengan usaha dan izinNya.5) tidak berputus asa dari rahmatNya.6) segerakan bertaubat kepadaNya, agar diberikan kemudahan dalam urusan kita..

Kelima, terus-terusan menambah ilmu, luaskan pengetahuan , ambil pengajaran dari pengalaman insan-insan yang diuji ...Latih diri untuk meletakkan diri di tempat mereka..EMPATI perasaan mereka..Jangan lupa dekati insan2 yang bersih hatinya agar kita termotivasi untuk jadi insan yang lebih baik..bermatlamat yang jelas, ada FOKUS yang benar. Fokus kita, khalifatullah dan 'ibadurrahman..

Keenam, kongsi masalah dengan insan2 tertentu. Bukan semua insan kita boleh dedahkan masalah ini. Tujuan kongsi adalah untuk mengurangkan beban pemikiran. dan jangan harapkan solusi dari insan lain, sb kita ada kebolehan menjawab soalan UJIAN HIDUP ini dengan meneliti dan mengkaji semula ia dengan hati yang tenang tanpa emosi. UJIAN HIDUP ini untuk anda, bukan untuk mereka. Cadangan kita alu-alukan, namun, KITA yang BERTINDAK.

Ketujuh. Cukup la sampai TUJUH..

Senyum saja jika berjumpa orang lain, kerana ia terapi untuk menenangkan diri anda. Usah tunjukkan yang anda bermasalah dihadapan orang lain yang berbagai ragamnya, silap-silap..anda akan dapat umpatan yang tidak sepatutnya.^^..senyuman mereka bisa menenangkan kita..apa lagi jika dri senyuman insan yang sayang kita, tanpa kita tahu..kerana senyumannya berserta doa kesejahteraan buat kita...

Maka, binalah hubungan baik pada semua hamba ALLAH..agar kasih sayang mereka padamu jua keranaNya.

~Sumber: melalui ijtihad sendiri. Untuk diri sendiri. Kalau nak tiru cara saya.BUatlah..^_^, it's ur choice..

sebaik sampai ke noktah ini, saya sedar saya sedang merapu..jadi kalau rajin..boleh datangkan ayat al-quran atau hadith atau kisah sirah untuk support pendapat saya atau tolak pendapat saya ini..agar kita lebih yakin!

saya tak suka syok sendiri..be participate ya..~jazakumullahu khairan jaza..

No comments: