twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, November 15, 2012

Hijrahlah Sekali Ini..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~


Puas sudah hati menahan rasa, kekecewaan juga yang aku temui. Kalau benar semua perempuan sama , untuk apa aku cari dan terus mencari. Mungkin mereka tercipta untuk mengecewakan orang.

***
'Ibu bukan apa, ibu cuma mahu anak ibu dijaga oleh seorang isteri yang baik, ibu boleh dapat timang cucu, ibu boleh bersembang dengan menantu..

itu saja..lagipun, ibu tak berapa sihat, sunyi sangat tak ada sapa-sapa di rumah..Kalau kamu dah kahwin, adalah yang menjaga ibu. Paling tidak pun, kalau kamu pulang ibu akan ceria dengannya'

Oh ibu anak ibu ini penat dah mencari perempuan yang boleh menerima diri ini seadanya. Jahat sangatkah anak ibu ini? Anak ibu ini dah cuba buat yang terbaik, namun, mereka ada saja alasan untuk menolak. Hairan juga ..Anak ibu dah cuba menjadi yang terbaik..

***
Seorang Insan hadir tanpa dijemput. Dia mempamerkan sifat positif yang ada pada dirinya,Ibu, anak ibu rasa dialah yang bisa menerima diri ini. Dia baik. Suka menjadi pendengar, tidak pendengar pun, jadi teman yang tidak menyekat rasa untuk berkongsi apa-apa . Seorang yang ceria..Anak ibu rasa tertarik dengannya, sangat kuat tarikan itu..

Tapi, ibu, anak ibu ini kurang sabar untuk bertanya status dirinya..kini dia mengelak untuk berhubung, anak ibu dah kering idea nak pujuk. Dia seakan menjadi seperti insan-insan tak guna sebelum ini. Dia dah tolak diri anak ibu ini!

Ibu, untuk apa anak ibu ini hidup dalam keadaan begini???!

***

Satu hari...mendung saja hari itu,dia berterus terang yang dia sudah dimiliki..mereka akan melangsungkan walimah pertengahan tahun depan..Maksudnya, anak ibu sedang meminta insan yang sedang dipinang orang.Tika itu, anak ibu berasakan lelaki yang bakal menjadi pasangannya sangat beruntung..

...hancur rasa hati..sebaik mesej itu tercerna difikiran, hujan turun tanpa menghiraukan siapa yang ditimpanya. Lebat. Anak ibu kebasahan kerana masa itu sedang berjogging.Telefon juga kebasahan. Anak ibu tak hiraukan dah..murah je..kalau rosak ganti lain. Tapi hati ini betul-betul dah tawar..tawar pada perempuan..Cukuplah sampai sini..

***

Hati melonjak gembira mendapat emel dari insan tersebut..namun isinya tidak seperti yang difikirkan...

'Assalamualaikum.

Akh, saya faham bagaimana perasaan kamu sekarang. Alhamdulillah..ALLAH sudah mentakdirkan saya berada di posisi kamu sebelum ini. Sama-sama istghfar atas khilaf masing-masing. Di kala itu , saya sudah berputus asa dan bisa mencari kaedah untuk menamatkan riwayat diri. Mungkin, faktor yang mendesak untuk berumah tangga antara kita berlainan, tapi persamaannya, ALLAH sedang uji kepada siapa hati kita kita serahkan.

Tika diuji begitu, sedar atau tidak, kita masih terbelenggu dengan al-wahan? Kita mengutamakan keperluan fizikal kita dipenuhi, kita ingin nafsu kita dipenuhi. Kita mahu meraih redha manusia sedang kita masih belum mampu mendapat redha ALLAH..
 
Pemilik hati kita adalah ALLAH. Untuk kita menukar hak milik itu kepada insan biasa amat mustahil jika kita faham hakikat hidup berTUHAN yang sebenar.  Kita bimbang, jika nanti ALLAH akan menyerahkan nasib diri kita atas diri kita tanpa campur tanganNya. Tanpa taufiq hidayahNya..ALLAH...amankah kita dari azab ALLAH yang menanti ? Bila mana ALLAH sudah tidak memperdulikan diri kita akibat kesombongan kita yang mahukan semua perkara mengikut hati sendiri..Allah sudah sediakan azabNya..Allahlah Yang Maha Agung..tiada yang boleh menyombongkan diri kerana itu adalah melawan ketinggian ALLAH..Akh, kita ini hamba..

Sepanjang bermuamalah dengan akh, saya membuat kesimpulan sendiri, akh masih belum ada satu pendirian untuk berserah diri kepadaNya secara total. Sifat berasa diri hamba ALLAH belum ada...Maafkan jika bertanya, pernahkah akh membuat penyucian hati? Mendekati ilmu tasauf contohnya? Sedangkan ilmu yang perlu ada bagi hamba ALLAH ialah tauhid, syariatullah yakni feqah, dan ilmu tasauf..insan fakih tanpa tasauf dan insan tasauf tanpa fakih adalah sia-sia..masih belum dapat menyingkapi hakikat hidup di dunia..Walhal, semua ini berkaitan..

Akh, mungkin rasa saya ini mahu mengangkat diri , mahu menunjukkan diri ini hebat..saya memohon ampun pada ALLAh jika benar saya berniat begitu. Tapi apa yang saya mahukan hanyalah biar kita cuba melihat semula diri kita. Apa betul kita sudah bisa meraih keredhaan ALLAH? Hubungan kita pada ALLAH sudah sampai tahap kita redha pada UjianNya atau tidak.. jika benar sudah sampai ke tahap itu, kita tidak mungkin berputus asa dengan RahmatNya..Kita tidak akan menyalahkan makhluk atas apa yang berlaku..

Jika kita masih rasa diri kita jua yang benar, orang lain yang tidak berhati perut dalam mengecewakan diri kita. Siapa kita dalam mengawal hati orang lain?? Allahlah yang menggerakkan hati-hati HambaNya..tinggal lagi hamba itu mahu mengikut jalan yang ALLAH sediakan (al-quran & sunnah) atau ikut nafsu dan bisikan syaitan yang juga ada dalam badan kita. 

Akhirnya , akh, saya berdoa agar Allah memberikan hidayahNya juga taufiqNya kepada kita agar menemui jalan kembali mendekati keredhaanNya..Benar akh, Allah tidak akan timpakan sesuatu musibah tanpa seizinNya dan tanpa hikmah disebalik semua itu..Bertepatan kita yakni hamba ALLAH, selayaknya Allah jualah tempat kita mengadu dan bermohon agar diberikan kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi kesusahan dan kesukaran yang menjerut perasaan. Insan-insan yang menyakiti kita adalah bentuk ujian dari ALLAH..biarlah mereka dengan ALLAH..doakan mereka dalam rahmatNya jua..

Hati yang menangis kerana rasa pasrah dengan ALLAH bisa menjadikan kita kuat menghadapi ujian seterusnya..Maka, marilah kenali ALLAH bersama-sama..DialahTtuhan kita, Tuhan sekalian Alam..tiada sekecil zarah pun perkara yang terlepas dari pemerhatian dan pengawasanNya..

Bila mana Allah berkehendakkan kebaikan kepada kita, ALLAH akan memudahkan kepada kita jalan kebaikan..Allah akan berikan kita ilmu agama..beruntungkan insan-insan ini? Moga-moga kitalah antara insan -insan itu..

Semua yang saya kongsikan adalah pengalaman yang saya lalui sebelum ini...dan saya , walaupun sudah menemui insan yang akan menemani saya selepas ini, belum dapat menjamin apakah tiada lagi ujian untuk saya..Maka,saling mendoakanlah ..itu hak sesama muslim bukan..?

Allah itu dekat sangat pada kita..Cintailah ALLAH..nescaya seluruh alam akan menjatuhkan cinta kepada dirimu..

Mukhlisinalahuddiin,

You Know Who

---------- 

Menitis air mata. Benarkah anak ibu ini jauh dari ALLAH? Ibu, anak ibu rasa bersalah pada ALLAH..tak tahu nak kata apa dah..Mungkin benar, anak ibu ini perlu berhijrah...untuk menjadi hamba ALLAH yang sebenar dan sejati..

Ya ALLAH, jika benar hamba ini jauh dariMu, tunjukkanlah jalan yang seharusnya hamba ini lalui. Janganlah Engkau ya ALLAH biarkan kami menentukan nasib diri kami sendiri walau dalam sekelip mata.. Engkaulah yang Maha Pengampun dan Penyayang..ampunkanlah jiwa yang berdosa tanpa sedar ini..terimalah taubat ini..Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Menerima Taubat hamba-hamba yang berdosa....

Butang sign out ditekan..biarlah hijrah bermula pada hari ini..1 Muharam 1434H..  

TAMMAT..

p/s: sincerely, this is my shortstory that i think must be displayed here..hope u ol enjoy it! 





.



No comments: