twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Friday, May 18, 2012

"Jangan Biarkan Satu Hari Berlalu Tanpa Anda Berusaha Untuk Menegakkan Islam".

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Hari jumaat yang menenangkan..

Duduk-duduk di hadapan tingkap. Terasa betapa kita memerlukan ruang untuk meneliti perjalanan diri.

Insan yang benar-benar rasa dia akan pulang menemui PENCIPTAnya perlu ambil sedikit masa dari 24 jam yang dikurniakan dari Pemiliknya.

Apa yang bermakna dalam hidup kita? Pasti insan-insan akan mejawab, kejayaan dalam setiap apa yang kita lakukan. Justeru, bidang apakah itu? Ya..terpulang..jika pelajar, akademiknya sama seperti mahasiswa..jika pekerja sektor awam, ya pasti berkaitan dengan karirnya dalam sektor awam, sama ada mendapat pujian dari BOS atau kenaikan pangkat itu yang ditunggu, Jikla bisnis, semestinya keuntungan yang menderu-deru dan berlipat kali ganda..

Maka, apa makna yang dibawa oleh kejayaan semua itu?dalam makna ada makna..itu kena terokai. Kehidupan mencari makna hidup sebenar belum terungkai jika itu saja jawapanmu duhai insan.

Berkata di dalam hati, sebenarnya tidak menjanjikan kepuasan. Namun, inilah medium yang tersedia, tidak perlu bersusah payah. Jiwa-jiwa kita sebenarnya mencari satu kerja yang berisi penuh dengan aktiviti yang membawa dekat kepada Pencipta. Perasan atau tidak. ketidakhadiran rasa tenang dalam jiwa menandakan ada benda yang belum selesai. Kejayaan HEBAT mana pun dalam pandangan manusia yang mana belum mencapai KPI yang ditetapkan oleh Sang Pencipta, maaf ketenangan sebenar dan makna hidup sebenar kita tidak tercapai lagi.

Mari berbahasa INGGERIS sebentar:

Addzariat: 56

"I have only created Jinns and men, that they may serve Me"

^^..This is ALLAH's Words.

maka, beribadah perlu difahami, bukanlah yang dimaksudkan IBADAH itu mesti berada di atas tikar sembahyang sepanjang masa. Berzikir sekalipun, tidak dikhususkan mesti berada di dalam masjid. Ini sekular namanya. Satu idealisme yang begitu memerangkap umat ISLAM yang mahukan kehidupan yang sentiasa SERONOK. ISLAM hanya di MASJID. Sesiapa yang rasa pemikirannya sebelum ini seperti ini, sila rawat SEGERA!

Saya masih ingat, pengertian IBADAH seperti yang terdapat dalam buku teks semasa sekolah menengah dulu..'Setiap perbuatan baik yang diniatkan kerana ALLAH adalah ibadah(umum)', manakala, IBADAH seperti Solat, Puasa , Zakat, Haji itu adalah ibadah Khusus..kerana ada cara tertentu dalam melaksanakannya seperti mana yang diterangkan oleh sirah Nabi s.a.w dan Sabdanya..

Saya pun seperti kebanyakan insan. Bermula dari tidak tahu kepada tahu dan mahu tahu..selepas memasuki alam mahu tahu, ia memerlukan usaha sendiri untuk menyelami keluasan ILMU yang terbentang. Ilmu tidak semestinya di IPT, SEKOLAH mahupun tempat2 formal. Namun, anda berinteraksi dengan alam pun sudah dapat ILMU. Dengan syarat, pastikan ada GURU yang menuntun perjalananmu. Jika tidak berguru, Syaitanlah yang akan mengambil tempat.

Klimaksnya, saya ingin mengajak dan menawarkan. Kepada insan yang masih mencari makna hidup. temuilah makna hidup anda dalam usaha menegakkan ISLAM. ISLAM agama yang Allah pelihara sehingga kiamat, seperti mana Al-Quran. Namun, usaha meruntuhkan ALLAH suci ini masih giat dilakukan. Allah akan mendatangkan setiap masa pejuang yang akan menjaga kesucian AGAMA ini. Maka, jadikan diri kita sebagai sebahagian dari mereka..Jika kita menolak tawaran ini, ALLAH tidak rugi. ISLAM pun tidak rugi. kerana ALLAH akan mendatangkan satu kaum lain yang lebih baik menggantikan tempat kita. Janji ALLAH adalah MAHA BENAR. KIAMAT adalah BENAR.penolakan dan kemalasan daripada berjuang hanya boleh dibuat di DUNIA ini.  DI AKHIRAT hanya ada masa pembalasan. Hari penyesalan buat insan yang sengaja menjauhi PERJUANGAN menegakkan ISLAM.

^^

APA masalah ISLAM hari ini?

Jika kita tidak nampak masalah ISLAM, kajilah. Dan buat tindakan. Bukan jadi pemerhati.

Kesimpulannya,

Hari Jumaat adalah hari terbaik untuk melakukan anjakan paradigma. Anda sendiri yang menentukan PILIHAN anda.

No comments: