twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, April 30, 2012

AL-Nisa : 19 wa Al baqarah 216..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Sebah letupan yang amat dahsyat berlaku..keselamatan dirinya tidak dapat dibayangkan, akhirnya dia terjaga!

seseorang memberinya kunci.

Dua mimpi ini berlegar didalam pemikirannya.

***

"Ingat, solat malam akan menjagamu dari keburukan dan kejahatan. meneguhkan kedudukanmu, dan menguatkan hatimu.."

"Ingat anakku, setiap hidup kita adalah ujian. Bapa mengharapkan kamu teruskan bermuhasabah dan banyak-banyak bertawakal kepada ALLAH..doa..moga dipermudahkan dan dibimbing ke jalan yang lurus.."

"Jangan sekali,kali mencuba dosa, kerana ia seumpama dadah.."

"orang yang ihsan akan merasai kehadiran ALLAH dan..sesungguhnya, jika kamu tidak merasai kehadiran ALLAh..maka itu petanda ada sesuatu yang menghijab hatimu..."

"macam mana mengkaitkan pepatah, 'kita merancang Allah juga merancang, perancangan ALLAh lebih baik..'? senang saja..bila mana kita tidak dapat apa yang kita mahukan sebenarnya ALLAH da ada perancangan lain untuk kita.."

"Adakah kamu ingat semua janji itu tidak boleh dimungkiri? boleh..hanya jika janji itu membawa keburukan dan kerosakan.."

"percaya atau tidak, jika seseorang memberikan kepamu sesuatu yang berupa wang , kasih sayang semuanya dari ALLAH..namun, jika mereka mencampuri urusan itu dengan maksiat kepada ALLAh, itu bukan lah perkara yang perlu kita redhai..malah, perlu diberhentikan segera..jangan berkompromi dgn maksiat"

"Mungkin hanya kita saja yang memikirkan ini adalah dosa sebab, hakim sebenar adalah hati kita..jika kita bertanya dengan orang dia kata ini kesalahan yang dimaafkan, namun hati tidak senang dengan perbuatan tersebut, maksudnya dosa itu memang sedang berlaku.."

"mungkin kita berasa sakit bila berusaha meninggalkan dosa, tapi..jangan lupa..kamu hanya pelakon dalam dunia ini, perlu patuh pada Sang Pengarah. Dia mengarahkan kamu menjalankan amar maruf nahi mungkar, beribadah kepadaNya , Mengesakan Dia Yang Satu..maka, tersalah watak akan mendatangkan kesakitan dan penyesalan.."

"Hati yang sedang dibersihkan perlu mendapatkan rawatan..maka, zikirlah kepada ALLAH..kamu jangan menyempitkan fikiran zikir itu membilang tasbih semata-mata..klu nak, carilah lagu WALI BAND, OPICK, EDOUSTIC, RAIHAN, RABBANI, HIJJAZ, atau mana2 lagu yang berunsurkan kerohanian..yang mengajak kepada ALLAh, seperti mana Rabiatul Adawiyah..majlis zikirnya adalah dengan tipuan seruling yang merdu sehingga orang benar2 teringat kepada ALLAH.."

" Bertemu berpisah kerana ALLAH..sesungguhnya besar makna pepatah ini..kerana ALLAHlah sebaik-baik perancang"

"Manusia suka menceritakan masalah kepada manusia, sedangkan ia menambah masalah bukan mengurangkan masalah..kerana mereka manusia biasa..latihlah diri meluahkan masalah kepada ALLAH..walau bukan di atas sejadah..kerana setiap kata2 yg berlaku didalam hati ALLAH dengar..mangadulah kepadaNya..Dia tetap membuka pintu maghfirah..untuk hamba-hamba yang menyerah diri..bertaubat kepadanya.."

Air mata Maisarah mengalir lagi..dia menulis semua pesanan ini untuk mencari kekuatan luaran..disamping bertawakal kepada ALLAH..dia berasa jalan yang dipilihnya sudah betul..tinggal lagi dia mencari hujjah untuk menguatkan pendirian. Sesungguhnya, inilah ujian yang semakin menaik tahapnya..semoga imannya juga semakin meningkat..

***

Kalau sebelum ini, Miasarah merasakan dia tidak membuat dosa, kini ALLAH mengujinya..dia diuji dengan seorang muslimin yang sangat baik..Namun menyedari dirinya belum diberi keizinan untuk menjadikan ikatan itu sah, kerana dia menginsafi..banyak lagi ilmu yang dia perlukan. menyedari sahabat-sahabatnya menasihatkan dirinya masih banyak kelemahan[sahabat sejati semua ini kerana berterus terang]..Miasarah menagguhkan hasrat murninya. Dia yakin Allah juga bersetuju dengan tindakannya..selepas beristikharah ..

Sebelum itu, Miasarah berasa berada dalam keadaan dibuai mimpi dan angan-angan..sentiasa berhubung dengan alasan agar sama-sama saling menguatkan. Inilah peluang syaitan menyelitkan dalam perasaan masing-masing rasa rindu dan cinta yang belum diredhaiNya..


"kak, kenapa perlu ada orang tengah dalam UBM?"

"Supaya kita terjaga dari fitnah hati..adam dan hawa adalah ibarat magnet, jika mereka rapat, mereka akan melekat"

"maksudnya?"

"Kerana itu, ada orang yang susah untuk tidak berhubung dengan kekasih hati walaupun belum ada ikatan. orang tengah akan menyebabkan mereka berasa malu untuk berbuat demikian. Biarlah hanya perkara penting saja yang mereka bincangkan bersama dengan pengetahuan orang tengah yang dipercaya tadi. Adik, tipu daya syaitan ada di mana-mana. Terutama pada pejuang agama ALLAH. Jangan kerana kita rasa seronok bercinta, saling berhubung antara satu sama lain. Ini mengundang fitnah yang terbesar kepada pendakwah. AlQuran dan Assunnah ada untuk menunjuk kepada kita cara yang betul..Zaman Rasulullah dulu, Baginda tak pernah mengkhitbah seseorang itu direct. mesti ada orang tenagh..kita kena ikut cara yang baginda tunjuk. Kalaupun ada yang kata boleh saja direct tanpa orang tengah..tapi akak dengan pendapat peribadi akak pun tidak setuju dengan kenyataan itu. sebab akak sendiri belum nampak kebaikan dia berbuat begitu melawan adab yang Rasulullah s.a.w. ajar."

"owh..begitu..," Miasarah rasa terpukul dengan kenyataan ini..sesungguhnya dia sedang berada dalam keadaan yang akak ini terangkan sebentar tadi..

"kenapa dik?," akak Jehan tesenyum melihat kerutan di dahi Miasarah.

"eh,,tak adalah kak..saja nak tahu.." Miasarah senyum kelat.

***

Terlanjur menerimanya kerana berasa 'syukur' dipertemukan dengannya di atas jalan ini.
Merasakan kehadirannya adalah sinar yang menerangi kehidupan..
Menjadikan dirinya sebagai yang tunggal dihati..
Hindarkan perpisahan yang hanya menyakitkan..
Banyaknya perkongsian merapatkan kami..

Miasarah merenung bait-bait kata yang ditulis didalam diarinya sehingga air matanya mengalir lagi..

teringat kata ustazahnya,

"Ikhtilat zaman sekarang berlaku dengan lebih dahsyat, kerana kecanggihan teknologi..jika kamu berasa bosan dan menghubungi seorang muslimin dan mengajaknya berbual dengan SMS atau TELEFON, FB,TWITTER dsbg..sedangkan perkara itu tidaklah sepenting mana adalah merupakan ikhtilat..hukum ikhilat adalah al-hazru..dilarang keras sama sekali kerana perbuatan ini hanya akan membuka jalan maksiat..."

sekarang dia sedang membuat apa yang dicontohi oleh ustazahnya, dia menghubungi insan itu jika kebosanan..semua masalahnya diceritakan..ALLAH..sangat malu jika orang tahu..



"Aku perlu berbuat sesuatu!"

***

Selepas beberapa bulan membebaskan diri dari cngkaman tekanan jiwa rasa bersalah dengan Penciptanya, Miasarah sudah kembali tenang. Dia dapat menumpukan perasaannya kepada akademik dan mengukuhkan ukhuwahnya dengan sahabiahnya dengan berkongsi segala masalahnya dengan mereka. Dia yakin, jika ada jodoh ALLAH pasti akan menemukan mereka dalam keredhaanNya.

Jam HP sudah menunjukkan pukul 7.30am..dia mengambil beg dan terpandang papan kenyataan biliknya

"Allah lebih baik dari segala-galaNya, tiada sesiapa yang ingkar dengan kenyataan ini..jika dia BERIMAN!'

Dia menarik nafas dalam dan tersenyum. Moga hari ini dia berjaya menjadi pelajar yang FOKUS!..Tiada lagi rasa bersalah dihatinya kerana nyatalah ALLAH telah merancang yang lebih baik buat mereka berdua..Minggu lepas, ex-kekasihnya sudah selamat diijabkabulkan dengan seorang muslimah yang bukan calang-calang orangnya..Alhamdulillah..

kesakitannya hanya sekejap, bahagianya berpanjangan..walau bukan bahagianya, bahagia ex-kekasihnya..


`tamat~

No comments: