twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, October 2, 2011

serpihan kaca kata hari ini..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Berkata Al-Imam Assyahid Al-Banna:

"Kami mahu selepas ini untuk mengembalikan bendera ALLAH berkibar di atas kawasan ini yang telah mengecapi bahagia dengan Islam suatu ketika dan telah bergema di dalamnya suara muazzin dengan takbir dan tahlil, kemudian dikehendaki baginya kesusahan yang berlaku untuk hilang daripadanya cahaya Islam lalu kembali kepada kekufuran selepas ISLAM. Andalus, Sicili, Balaqan, Selatan Itali, Jazair, Laut Rome, semuanya adalah jajahan ISLAM yang mesti dikembalikan ke pankuan ISLAM. Mesti dikembalikan Latuh Putih dan Laut Merah, dua lautan ISLAM sebagaimana sebelumnya.

Kami mahu selepas ini dan bersama-sama untuk mengisytiharkan da'wah kami ke seluruh dunia dan menyampaikannya kepada seluruh manusia, meratakan seluruh pelusuk bumi dengannya. Dakwah ini akan menundukkan semua kekuatan sehingga tidak ada lagi fitnah dan kepatuhan seua makhluk melainkan hanya kepada ALLAH. Moga di hari itu orang-orang yang beriman akan bergembira dengan pertolongan ALLAH dan Allah Amat Perkasa lagi Amat Mengasihani.

Mereka yang cuai dan penakut akan mengatakan ini satu khayalan yang mendalam dan perasaan yang menguasai jiwa manusia. Itulah kelemahan yang kita tidak sedari serta tersembunyi dan tidak juga diketahui oleh Islam. Itulah dia wahan yang dicampakkan ke dalam hati-hati umat ini yang membolehkan musuh-musuh mereka menguasainya. Itulah kemusnahan hati dari iman yang merupakan sebab kejatuhan orang Islam. Sesungguhnya kami canangkan dengan jelas dan tegas bahawa setiap Muslim yang tidak beriman dengan manhaj ini tidak berusaha untuk mencapainya tidak ada saham baginya dalam Islam. Maka hendaklah ia mencari suatu pemikiran lain yang dapat ia patuhi dan bekerja untuknya."

kita berada di Malaysia tidak semestinya kita ini aman dari ancaman sebegini, yakni ISLAM dipijak dan cuba dihilangkan kesuciannya..realitinya ada di mana-mana usaha keras sebegini. Kita saja yang tidak sedar kerana kita memang malas mengambil tahu atau kita membiarkan diri tidak tahu akan hal-hal umat ISLAM sejagat.

Mind set yang ditanam oleh musuh ISLAM sudah lama menjalar di dalam pemikiran umat ISLAM masa kini, kita semakin segan mengaku diri sebagai orang ISLAm. menanam prinsip yang belajar agama hanya untuk orang baik-baik, berkopiah dan bertudung labuh. kita berusaha meletakkan alasan sebegitu untuk tidak mahu memikul tanggungjawab amal hasil ilmu yang diraih.


Allah tidak akan mengubah nasib orang-orang yang tidak mahu berubah. fal'iadzubillah...Atas alasan tidak boleh terlalu ektremis..maka agama terpinggir tidak terbela. Kewajarannya seperti tidak diiktiraf.

Sesiapa yang sudah menginjakkan kaki berada di dalam jalan 'kebenaran'.Sentiasalah perbaiki niat.. Kerana, niat kita boleh berubah tanpa disedari kerana godaan syaitan dan konco-konconya sentiasa menanti peluang kelekaan kita. Dalam masa yang sama, ALLAH menguji kita, setara mana IMAN kita yang kita laung-laungkan dan kita perkatakan dalam manifestasi solat kita seharian.


Pelihara saf2 kita, usah saling berbalah..saf kita perlu lurus dan kemas..agar musuh menjadi gerun..Perlengkapkan ilmu dan perkukuhkan IMAN..gambate untuk langkah seterusnya.Jangan mudah putus asa dengan RahmatNya..walau insan di sekeliling begitu tega meninggalkan kita. ALLAH ada bersama-sama orang yang sabar.

Bekalan daie, ILMU dan IMAN..yang lain akan bergerak seiringan. Usah tahu bercakap saja, tindakannya tiada..Moga bukan kita..buatlah apa yang terdaya..walau di mata manusia sedikit bilangannya, tapi ALLAH lebih tahu nilaiannya..



Satu lagi..hargai orang yang ada di sekeliling kita. Walau jahat mana pun dia sama kita, kita terima dia kerana dia bersama-sama kita pada jalan ini. Kita dan dia satu hadaf, pikul amanah yang sama .Bertolak ansur satu-satunya jalan meredakan ketegangan. Hadapi semua masalah dengan senyuman. Membuat muka 'pelik' pada sahabat-sahabat adalah satu perlanggaran prinsip ukhuwah..Sedangkan kita perjuangankan untuk menghayati ayat 4 surah Assaff..

teringat kata-kata sahabat seorang ni.., 'sepatutnya kita berusaha meletakkan kaki kita di dalam kasut sahabat kita dalam semua situasi yang kita perselisihkan..'' saya menambah..baik juga kita setelkan hal-hal ukhuwah secepat mungkin sebelum bergerak kerja lebih jauh lagi kerana semakin kita tidak faham akan sahabat kita, kita akan mengandai-andai dan itu adalah syubhat yang perlu dielakkan.. syubhat itu akan membawa kepada haram..

Wah..sampai di sini dulu coretan mutiara kata untuk peringatan diri dan sahabat yang merasa sama situasi kita ni. Amanah yang dipikul bukan untuk kemahsyuran. Harga diri itu berharga bila dia merasa rendah diri walau berada di atas. Tidak melenting walau diperkecilkan kerana ALLAh itu hakikatnya Maha Besar. Berlapang dada pada celaan orang kerana semua itu pahala free untuk kita selama mana apa yang kita lakukan baik dan dibenarkan oleh syarak. Jika situasi tidak mengizinkan tindakan tersebut, relakan untuk merendahkan ego diri yang hanya menyamakan diri dengan IBLIS laknatullah yang mahu dirinya juga di atas, melebihi Nabi Adam a.s..

Mengenal insan-insan yang berbagai ragam membuat diri berfikir..apakah hikmahnya, mungkin ini gambaran realiti dunia luar sana. Mengurus manusia bukan seperti mengendali robot. Elakkan sikap kita mengendalikan manusia seperti robot. Insan ada perasaan, hikmahnya perlu menghiasi setiap pertuturan..


Berceloteh panjang kali ini biar sampai puas...entri kali ini buat diri bermuhasabah semula..Apa yang baik ambik, apa yang perlu difikirkan kembali, silakan fikir dengan dalam..dan jangan hanya berfikir..Buatlah sesuatu agar kedaan semakin baik..

Allah tidak akan bosan membantu kita dan memberi kita RAHMAT-Nya sehingga kita sendiri bosan meminta(berdoa) denganNya..[baru dengan dari Radio Cahayafm]

Ala kulli hal..Mohon maaf jika menyinggung sesiapa. Jika salah fakta, mohon teguran hikmahnya..Di mana-mana pun, teguran hikmah itu diperlukan..=)[penegasan..]

Sirru'alabarakatillah..

Mood:

::Baru pulang dari Roadshow UPSI.::^^p Alhamdulillah 'ala kulli hal..::

No comments: