Tuesday, January 6, 2009

KAlau kita kenal Zainab Al Ghazali

Ana nak kongsi cerita yang pernah ana baca.

Sebenarnya cerita ini hanya di peti daripada buku "Hari-hari dalam hidupku.."

Mesti ada di antara kalian yang pernah mengalami keadaan seperti ana sebelum ini. Maksud ana mesti tak kenal pun siapa Serikandi yang tertera namanya di atas ini.

KAlau mahu tahu, ada dapat tahu buku ini wujud ketika ana bertanya siapa Zainab Al Ghazali dengan salah seorang sahabat ana.

Rupanya serikandi ini adalah sayap kiri Ikhwanul Muslimin.

Siapa pula ikhwanul Muslimin tu??

Ana pun tak tahu lah nak kata apa kalau nama tu pun kalian tak pernah dengar...Kira beruntunglah kalian membaca post ini..

Tapi kali ini ana bukan mahu menghuraikan apa itu ikhwanul Muslimin. Tapi ana mahu bercerita tentang Zainab Al Ghazali. Latar tempatnya adalah Mesir dalam Zaman era tahun 1950 -an

Ana nak bagitahu...yang serikandi ini telah membuktikan bukan kaum lelaki sahaja yang keluar berdakwah secara total. Maksud ana...bagi kaum muslimat...peringkat dakwah yang mereka bukan sekadar untuk suami, dan anak-anak sahaja. Terlalu luas skop dakwah yang mereka boleh ceburi.

Dalam buku ini..digambarkan serikandi tersebut berusaha menubuhkan satu jama'ah muslimat yang mempelopori bidang penerbitan.

Ahai...semakin semangat ana dibuatnya. Ana begitu bercita-cita untuk menceburi bidang ini juga satu hari nanti. Amin...

Ana bukan nak cerita semua...tapi moral value yang kita boleh dapat dari buku ini...

1. Betapa jauhnya perbezaan iman beliau jika dibandingkan dengan Iman
kita( muslimah saja).

-tengok saja bagaimana tahap siksaan yang beliau terima di penjara.

2. Beliau begitu cinta akan dunia dakwah sehingga hampir tidak mahu berkahwin jika bakal suaminya akan menghalang dakwahnya.

3. Redha Allah adalah tujuannya.

yang lain kalian boleh tengok sendiri dari buku itu...
masalahnya ana susah nak jumpa buku tu di kedai-kedai buku.

Pandangan secara keseluruhan...menurut pengalaman ana yang telah membacanya..

Ana berasa sangat bersyukur kerana Allah masih bagi peluang untuk ana melihat contoh-contoh serikandi ynag boleh dikatakan Pejuang sejati dari kalangan Muslimah yang mengorbankan kepentingan diri dan bersuara lantang mempertahankan kalimah Allah di bumi ini...walaupun peristiwa itu berlaku di mesir tapi, ana rasa tidak mustahil jika kita cuba membentuk jiwa dan diri kita supaya menjadi seperti peribadinya. Insya Allah...


Tapi...kenalah mulakan langkah dari sekarang!

Bagi muslimah yang berada di sekitar CENFOS ni, kalau nak pinjam...carilah ana..

^_^



"Balighul 'anni walau ayyah..."

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...