twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, December 24, 2008

Menangis...dari pandangan mataku...

Ni pasal menangis. Ana nak kongsi...

Betapa kerasnya hati ini, pernah jua nangis tapi nangis yang sangat dahsyat. Bila dah terlalu banyak pendam begitulah.

Ada satu program, ana ternangis dihadapan insan selain diriku. Bila mereka bertanya kenapa, ana tak terjawab. Ana betul-betul bersungguh menangis. Ana hanya boleh angkat tangan untuk bagi isyarat supaya jangan banyak tanya selagi ana masih menangis. Ana ni jenis bersungguh-sungguh. Kalau nangis ,tak ble buat benda lain dah. Rasa nak pengsan kalau buat benda lain selain menangis. Sebab ana nangis, ? wallahu'alam...

Betulkah jiwa kita keras jika kita tidak mudah menangis..?

Mungkin ia satu tanda hati kita sakit, kalau diibaratkan tumbuhan, boleh dikatakan hati kita layu. Tak dak kesuburan, gersang.

Ana termasuk dalam kalangan insan-insan lemah yang susah nak nangis jika ada nampak sesuatu yang biasanya buat orang lain menangis. memang ana risau , tapi kalau fikir semula, ana ni pun telah buat berbagai-bagai dosa. Mungkin sebab itu. Astaghfirullah...

Satu hari, ana ada baca buku yang ana beli sendiri, ...kisah air mata yang bisa menyelamatkan tuannya daripada dimasukkan ke dalam neraka, ana tersentak. Ana sayu tetiba. Tapi, fikir sendirilah kenapa ana rasa begitu...Hem..pasal cerita air mata tu...seperti biasa,rujuk blog langitillahi...bawah tajuk menangis.

Kita kena banyakkan menangis...ya itu realitinya...



Ter ingat balik...ana dulu-dulu cengeng...

Ana pernah nangis sebab menghadapi satu dugaan yang melibatkan nyawa orang. Ia antara persimpangan, tanggungjawab dan persahabatan. Ana sangat tidak menyangka, boleh terjadi begitu rupa. Alhamdulillah dah selesaipun hal itu.

Ana pernah nangis sebab melibatkan nyawa orang juga. kecuaian ana menyebabkan adik ana hampir terkorban. Ana dapat cubitan percuma dari ayahanda tapi walaupun sakit, bukan itu yang menyebabkab ana mengeluarkan air mata.

Ana pernah menagis sebab terasa kurang diberi perhatian dari insan yang ana hormati dan sayangi..

Ana pernah nangis sebab adik ana pukul ana. Masa tu ana baru prasekolah, adik ana lebih muda setahun.hehe
....

hanya sebagai selitan...

Hikmah nangis...kerana sesal terhadap dosa..

1. Dapat azam yang kuat untuk berubah menjadi lebih baik.
2. Rasa tenang
3. Perasaan malu untuk berbuat jahat semakin tinggi...
4. Dapat membina kekuatan Jiwa.


Cuba fikir kita nangis selepas buat dosa, semasa bila ?

Patutkah kita nangis selepas buat dosa?

Kalau tak malu selepas berbuat dosa, memanglah tak nangis...

Sebab dia tak tahu pintu hati dia telah terhijab , maka jadilah dia orang-orang yang fasik, nauzubillah...

Semoga kita semua termasuk dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang diberi taufik dan Hidayah untuk terus berada dalam kebenaran...

Amiin...

1 comment:

S.U.Z.E.R.A.I.N said...

::ana pon sama juga..jarang menangis.. tapi bukan tanda hati keras..bukan macho.. hurm mungkin gelap hati..
::best kalau airmata keinsafan tu jadi sebab terselamat dr cengkaman neraka kan?? hidup kita dah la tak lama..banyak ujian dan cabaran..rugi bagi yg xmau sedarkan diri..