twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, December 22, 2008

Akhlak, Oh Akhlak!

Kita sudah mendengar acap kali perihal akhlak, kepentingan akhlak, kebaikan akhlak, kemurnian akhlak...Sehinggakan ia dikenali sebagai satu cabang yang perlu diterapkan dalam proses pentarbiyahan.

Kenapa ya???

Seperti yang kita tahu akhlak ini muncul seiring dengan kedatangan Islam. Islam lah agama yang pertama mempromosikan nilai-nilai akhlak dalam kehidupan manusia. Model yang digunakan, atau yang mengambil tanggungjawab mempromosikan akhlak ini adalah Rasulullah s.a.w sendiri. Tidak salah pilihan Allah s.w.t. Memang takkan salah pun. Kita tahu.

Namun, gejala keruntuhan akhlak semakin diperkenalkan, dikenali dan diambil sebagai jalan alternatif oleh para belia pemuda pemudi zaman kini. Sebanarnya, keruntuhan akhlak sudah dipamerkan oleh semua tamadun selain Tamadun Islam ( wujud juga tapi bukan disengajakan), nak kata di sini kerana itulah tamadun mereka tidak pernah mencapai kejayaan yang betul-betul memuaskan hati. Walaupun maju tapi tidak aman daripada huru hara dan kekacauan,gangguan-gangguan emosi dan tekanan-tekanan mental yang melampau sehingga menghilangkan kewarasan, lari dari fitrah itu yang utama.


Bagi ana yang dhaif ni, betapa perlunya kita kepada syukur kerana kita dilahirkan sebagai muslim dan muslimah yang sudah memiliki suasana kehidupan islamik, walau tidak semua yang akan melihat dunia terus dijaga dibesarkan ,dimasukkan ke sekolah agama rendah dan menengah tapi sekurang-kurangnya kita ada melihat ahli keluarga atau kerabat kita yang menunaikan solat, berpuasa, menyambut hari raya dan sebagainya lazim sebagai muslim.

Bukan satu alasan hanya kerana keluarga kita bukan islamik,yang ana faham sebagai suasana yang hampir seluruh aktiviti mengikut lunas-lunas Islam, maka kita tidak berakhlak sebagaimana yang sepatutnya , yang diajar oleh Nabi junjungan kita, Rasulullah s.a.w. Mungkin orang tua kita kita lihat tidak menitikberatkan soal penguasaan tajwid, ilmu feqah, ilmu tafsir, dan ilmu yang mashur dalam pengajian Islam nama besarnya, tapi sedar tidak sedar mereka mengharapkan akhlak kita akhlak yang baik.


Nah, kita sudah nampak pengaruh akhlak dalam kehidupan.

Sebagai insan yang hidup dalam kalangan majmu' yang kurang mengamalkan ajaran Islam secara keseluruhan kerana terkeliru dengan adat kepercayaan ,ana dapat menyimpulkan yang majmu' ana ini tetap meletakkan adab iaitu nama lain bagi akhlak jika kita memahaminya. Mereka tetap menegah pergaulan bebas, tingkah laku yang kurang sopan dan penggunaan kata-kata keji. Begitu juga mereka menerapkan nilai-nilai menghormati , tidak mengambil hak orang lain, hormati orang tua dsbg.

Ana ingin membawa kalian membuka mata. Memang kita yang hidup dalam suasana ini sedari kecil akan meletakkan standard sebagai orang islam cukupkan hanya sebagai orang yang belajar subjek Pendidikan Islam di sekolah, tapi tidak mengamalkannya di rumah atau di luar sekolah.

Bukannya di luar sekolah ustaz, ustazah akan pukul jika sekiranya kita berkelakuan di luar lingkungan akhlak. Malah Ibubapa juga begitu sibuk menggembleng tenaga mencari sesuap nasi untuk membesarkan anak-anak tidak begitu mengambil pusing akan hal sebegini. Paling tidak pun, mereka akan tahu yang anak mereka buat salah setelah ada seseorang melaporkan kesalahan itu kepada mereka.Contohnya, bila si anak membelasah anak orang lain. Lalu , ayah anak orang lain ini melaporkan kepada ayah si anak yang membelasah orang tadi. Namun, apa tindakannya? Sudahlah penat bekerja siang malam, anak buat hal,sudah tentu akan menghukum Si anak tadi. Si anak pula akan rasa serik buat kesalahan yang boleh diketahui oleh orang tuanya. Maka jalan yang terbaik bagi si Anak ialah, buat salah di luar pengetahuan ibubapa.

YA... lihatlah, betapa ibubapa cuba untuk memberitahu anak mereka bahawa pentingnya jaga tingkah laku, kalau tidak, malu mereka. Tapi hukuman yang dikenakan tidak mampu menghentikan mereka daripada melakukan kesalahan tingkah laku, malah terus meningkatkan rasa geram mereka . Dan jalan melepaskan geram hanyalah buat jahat pada orang lain. itu sahaja yang ada di fikiran.

Ana bukan mahu menyalahkan sesiapa.

Tapi bagi kita yang sudah faham, kenapa kita tidak bertindak mencegah perkara ini?

Bagi kita yang sudah melalui zaman anak-anak, maksud ana bukan lagi kanak-kanak, kita sepatutnya sudah arif, pakar dalam membezakan perkara yang baik atau sebaliknya. Jadi, kita perlu bagitahu, seru pada adik-adik , atau anak-anak jiran kita yang masih kecil supaya mereka tidak terbiar tanpa kefahaman tentang akhlak.

Kita bukan tiada modal untuk bercakap mengenai akhlak. Dalam sumber rujukan pertama, yakni al quran, telah banyak membahaskan mengenai akhlak antaranya mengenai akhlak terhadap ibu bapa..Allah berfirman dalam surah Luqman:

“ Dan janganlah kamu berkata kepada mereka(yakni menengking) walaupun dengan perkataan ‘uf’ dan janganlah kamu derhaka kepada mereka, dan katakanlah kepada mereka kata-kata yang mulia”

Kita ada assunah...sumber rujukan kedua, antaranya...

BERKATA Ibnu Abbas r.a bahawasanya RasuluLlah s.a.w telah bersabda :

ALlah telah berfirman : " Berkata Daud tatkala dia berkata-kata kepada Tuhannya : Ya Tuhanku! Siapakah di antara hamba-hambaMu yang paling Engkau cintai, supaya aku mencintainya dengan sebab cintaMu itu? Berfirman Tuhan: Wahai Daud! Orang yang paling Kucintai di antara hamba-hambaKu ialah yang bertakwa hatinya, suci kedua-dua belah tangannya, tidak menyusahkan orang lain dan tidak membuat fitnah ke sana ke mari, gunung-ganang akan berubah namun dia tetap begitu juga, dia mencintaiKu serta menarik hamba-hambaKu untuk mencintaiKu.

Berkata Daud: Ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau mengetahui bahawasanya aku ini mencintaiMu dan mencintai orang yang mencintaiMu, tetapi bagaimana dapat aku menarik hamba-hambaMu untuk mencintaiMu. Berfirman Tuhan: Ingatkanlah mereka kepada segala macam nikmatKu, segala macam ujianKu dan segala macam seksaanKu. "Wahai Daud! Sesungguhnya tiada seorang hamba yang menolong orang yang teraniaya atau berusaha untuk melepaskannya dari penganiayaannya, melainkan ALlah akan menetapkan kedua-dua tapat kakinya pada hari semua tapak kaki akan tergelincir." ( Riwayat Baihaqi dan Ibnu Asakir )

Huraiannya: Orang yang dikasihi ALlah SWT itu mestilah berakhlak yang mulia dan menurut contoh-contoh akhlak dan budi pekerti yang ditunjuk di dalam al-Quran.

Justeru, kita tidak boleh menafikan kita boleh menasihati kanak-kanak itu tadi.

Mugkin kita tidak berani menasihati hanya kerana kita sendiri jua begitu, kita perbetulkan diri kita dan kita betulkan diri orang lain itulah konsep yamg kita harus gunakan.

Mungkin suatu hari nanti kita bakal menjadi ayah mahupun ibu, berbekalkan kesedaran kita hari ini, kita dapat mencegah daripada penularan virus kejahilan pada anak-anak kita dengan adanya ilmu yang kita cari atas kesedaran tadi... Insya Allah, berdoalah selalu. Dan Ingatlah, ilmu didik untuk anak memang perlu dipelajari supaya anak-anak kita diasuh dengan tarbiyyah islamiyyah yang betul sempurna selaras dengan anjuran , perintah Allah s.w.t dan Kekasih-Nya.

Mungkin blog langitillahi boleh menerangkan sedikit sebanyak tentang anak ini, silalah ke blog www.langitillahi.blogspot.com
dalam tajuk.."anak-anak itu teman?"

Moga kita semua dapat sedikit cetusan taufiq dan hidayah dari-Nya.

wallahu'alam bissowwab...

2 comments:

S.U.Z.E.R.A.I.N said...

:: very good post.. nice point of view..or maybe i should say, you are really concern to the surroundings..matured way of expressing your thoughts..
::fitrah manusia ni suka pada kebaikan.. bimbingan dan kekuatan jua perlu..
::amat tertarik pada "si anak serik buat salah depan mak ayah(or in other words, keeping secrets..)" ramai juga anak muda termasuk ana buat salah tpi xcerita kat mak ayah..
::post ini amat memberi peringatan..

saifulmujahidah said...

syukran,
ini hasil pemerhatian yang dibuat sejak kecil.amat rugi jika x dlontarkan untk melihat sudut pandangan org lain.

, semoga kita dapat manfaat bersama.

rajin2lah datang ye..hehe