twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, August 15, 2012

Teman Sejati

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Pernah kita dengar kehidupan yang ada dalam dunia ini sebenarnya memerlukan perhubungan antara sesama manusia...Jika tidak, hidup kita seperti bukan hidup..ya..hidup kita seperti 'mati sebelum masanya'.

Apa boleh buat kan?

Namun, mari teliti lagi kenapa kita perlu teman segala? Sebab..kehidupan ini ujian dan penjara buat mukmin. Penjara disini bukan penjara betul. Hanya kiasan..Saya mahu utarakan pendapat kenapa Rasulullah kiaskan dunia ini penjara...

Sebab, kita perlu ikut peraturan dan tidak bebas. Itu secara kesimpulannya. Namun, peraturan itu semua ada hikmahnya, sunnah Rasullah adalah jalan yakni tarikat jalan yang sepatutnya dihayati oleh semua yang beriman padanya. BAru saya faham kenapa pensyarah saya mengkiaskan, "kalau nak faham ISlaM , dalami fiqh Sirah yakni Sunnah Rasulullah..''

Manusia..kalau hidup terus menerus dalam keadaan begitu, insya ALLAH akan jadi insan kuat jika dia sedar kedudukan dirinya. Jika dia maklum dan redha. Namun, percayalah..sekali suasana dan situasi disekitarnya melawan apa yang dipercayanya..dia mudah goyah dengan imannya. Maka, betapa pentingnya memiliki sahabat yang saling memperkuat di saat lemah..

Moga kita dikurniakan sahabat dan teman pendamping yang terus kuat imannya..memperjuangkan apa yang haq..dan teguh mengajak insan manusia lain.



p/s:

Adakah ini Allah bagi petunjukNya bahawa, harga seorang sahabat yang beriman itu terlebih mahal dari seluruh harta dunia?

Jika kalian sahabat saya kerana ALLAH..moga ALLAH merahmati kalian..ana masih mahu meminta maaf jika ana bukan sahabat terbaik dan nampak macam mengambil kesempatan..Tapi jujurnya, tika sendiri di sini..ana amat perlukan kalian..walau hanya doa dan ingatan.

SAlam Ramadhan dan lebaran yang bakal menjelang..lidah lagikan tergigit..ana tidak peduli rasa terhegeh-hegeh meminta maaf kepada sekalian sahabat ana..Tapi apa yang penting..kemaafan kalian dengan kekhilafan ana yang terdahulu..sama ada ana zahirkan atau tersimpan kemas dalam batin.

Sirru'alabarakatillah..


Moga apa yang luput dari kita Allah gantikan dengan yang lebih baik...

No comments: