twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, August 6, 2012

Kemana Nikmat Cinta Ini?

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Sesungguhnya, hidup setiap hari perlukan sesuatu yang membakar tahap motivasi..

Alkisahnya, seorang daie bila terperuk di dalam rumah jangan disangka tak ada yang boleh dibuat. Pernah kamu bertanya ibu kamu apa lagi kerja-kerja rumah yang perlu dibuat?

Pernah kita tanya adik-kakak kamu apa lagi tajwid yang dia tak faham?

Pernah kita tanya ayah kita masalah kewangan keluarga?

Ibu menggalas kerja-kerja rumah, sehingga hampir lupa menyemak kerja-kerja sekolah adik-adik. Ayah membanting tulang mahu memastikan duit belanja dapur terus ada untuk menyuap setiap mulut yang ada dengan rezeki halal.

Daie jangan bangga beraksi diluar jika hal ehwal keluarga terbiar tanpa sentuhan tanganmu.

Daie mengadu sakit. Berbagai penyakit menumpang jasadnya. Pertama, ini ujian..kedua, perhatikan usaha dirimu mencegah dari penyakit hinggap. Ketiga, usaha merawatnya jangan perkecilkan mujarab doa dengan bergantung sepenuhnya pada ubatan. Bimbang syirik bersarang dihati.

Daie merasa ilmu semakin hilang, puncanya? tidak di keluarkan dan dikongsi. Daie tidak boleh hidup seorang. Daie perlu duduk di tengah umat. Di situ tempatnya. Bukan dalam rumah semata. Namun, baitul Muslim wal usrah kena jaga kebajikannya.

Ke mana semangatmu daie? Dirimu kan air sungai yang mengalir walau melalui sempit lubang sebesar ibu jari? Malah lubang semut juga boleh kau redah..

Daie, bagaimana hubungan mu dengan Allah?Al-Qurankah ratib harianmu?Sunnah Nabi s.a.w ka jalan hidupmu?

Daie, jangan ajar orang lain jika diri tidak belajar..Maafkan penulis ini wahai daie..kerana daie bukan manusia sembarangan. Daie menuntun insan ke arah kebenaran. Daie, nasihat ini bukan untuk kau terus putus asa, tapi sekadar pengukur diri..

dedikasi buat diri yang bergelar daie..termasuk hamba hina ini..wallahu'alam..

No comments: