Friday, July 20, 2012

Kerana Hidup Ini Bukan Aku Punya~

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

On The Way Ke UIA...

Rindu benar naik LRT, BAs Rapid T231...waktu masuk uia..tunggu pengawal cek..hehe..rindu juga kena cek matrik kad..

Tapi semua ok ja!...

Malam ini konfirm..perjalanan bermusafir ke Sabah disahkan..Angah xdapat pegi!!!T.T

Alhamdulillah..ada juga malaikat yang teman ..Allah, dan Malaikat-malaikatnya tidak pernah meninggalkan saya..[MAksudnya...5 orang sahabat membatalkan penyertaan dengan sebab yang tidak dapat dielak..]

Setibanya di Sabah..saya dijemput ayah saya..beliau ada kursus Guru Besar di Kota Kinabalu...Kebetulan ada juga sahabat UIA yang sama-sama naik kapal. Dia ke rumah abangnya.

Sehari sebelum perjalanan..Allah menghilangkan rasa gusar dihati sebabnya.. ALlah menjaga keselamatan dan  keperibadian saya dengan penjagaan terbaik..Alhamdulillah..

[Misi follow up ke kg. Debut..yang sepatutnya bertujuh, jadi berdua.. Tidak mematahkan semangat..demi menjaga nama baik sahabat saya..Maka kisahya tidak akan dimasukkan dalam post ini kecuali berkaitan...]

Sambung cerita..

Ustaz yang baik hati mengajak kami sertai perjalanan ke Ranau..destinanisnya kampung Paus..Kami di Kg. Debut.Kami bertukar-tukar cerita mengenai dakwah Sabah. Menarik..Setiba di Pekan Ranau, mengisi perut di Medan Selera..Pak Cik Awis telah menemui kami dan Ustaz meminta izin pada Pak Cik Awis untuk membawa kami ke Kg. Paus. Melihat tapak surau yang bakal dibina..Doakan pembinaan surau ini lancar..jika mahu menambah dana pembinaan surau ini pun boleh..hubungi saya..

Kg. Paus..

Umat Islam di Kampung ini seperti maklumat yang saya dapat hanya ada dalam 4 buah keluarga! Wah..mesti sukar hidup di sini...~~..lokasi..sejam perjalanan dari simpang ranau -sandakan..jauh dipelosok..

Ada seorang ustaz yang berjiwa kental membawa ISlam, asal Kelantan yang sudah hilang kecek Kelantannya, U. Lokman menjadi insan yang menjaga kebajikan umat ISlam di kg. Paus yang terpencil ini. Rupanya dia membesar di Sabah ini..dah 30 lebih tahun menetap di sini..MOga Allah bagi terus kekuatan kepada beliau.

Alhamdulillah..walaupun perjalanan berbukit bukau dan 'grouble' , serta tidak rata berlubang-lubang..kesan hentakan kereta tidak menyakiti badan lemah saya. Perasaan teruja saya menghilangkan rasa lelah menjalani perjalanan ke Kg. Paus..

Apa yang membanggakan, keluarga yang muslim ini mempunyai kedai runcit sendiri. Sedikit sebanyak membuatkan saya lega kerana mereka mampu menguasai ekonomi di kampung itu dan mempunyai sedikit pengaruh walaupun golongan minoriti..moga mereka terus diberi kekuatan.

En. Azman antara insan yang bertanggungjawab membina surau 'An-Nasru' begitu bersemangat menerima kedatangan kami. Kami dijamu makan tengah hari yang menyelerakan..Saya dapat merasai aura untuk memperjuangankan Islam yang mengalir pada keluarga En. Azman..

Kami bergegas pulang kerana Pak Cik Awis menanti kedatangan kami di Pekan Ranau..Selamat tinggal Kg. Paus..ada rezeki kami datang lagi...

***

Bertukar kereta.
Ayah angkat saya menunggu di pekan Ranau.

Kesal & Kecewa

HM..bab ini apa  yang saya ingin ulas..kesungguhan kita buat program harus memudahkan orang lain terutama orang-orang yang berurusan dengan kita..INsya ALLAh selepas ini kena pastikan setiap perubahan yang berlaku perlu dimaklumkan seminggu sebelum program..

[saya berasa sangat bersalah dengan persiapan yang penduduk kampung telah buat ...dan yang datang hanya dua orang...T.T]

Perasaan yang digambarkan oleh penduduk kampung semasa datang ke Surau JAnnatul Firdausi memahamkan diri saya bahawa, harapan yang mereka sandarkan kepada anak-anak angkat meeka ini begitu menggunung..dengan permintaan PAk Cik Awis..saya menerima taklifan untuk memberikan pengisian kepada kaum ibu pada keesokan harinya, bertempat di surau Jannatul Firdaus ini..

Aktiviti 18Julai2012

Semasa memberi pengisian, saya begitu risau dan gusar akan dapat pertanyaan yang pelik-pelik..biasalah pertama kali bagi pengisian. Alhamdulillah, kesimpulannya..mereka begitu banyak persoalan yang mahu ditanya ..

Namun, belum ada yang mampu menumpukan komitmen sepenuhnya berada di kampung mereka untuk memberikan bimbingan. Walaupun ada Ustaz yang dihantar oleh KEMAS yang datang setiap Isnin, namun isu dan hal-hal kewanitaan mereka tidak berani bertanya dengan Si UStaz..Saya doakan agar seorang adik (muslimat) ,anak jati kampung ini yang sedang belajar di sebuah pondok  di Kelantan mampu mengisi keperluan ini nanti..

PAgi itu juga saya berpeluang merasai masakan kampung..yang dimasak di kebun..SEDAP!..^^[resepi : lada putih, terung kontot, ikan masin , air]..di masak di atas kayu api.

Sebelah petang saya bermain dengan adik-adik sekolah rendah..Awin, Alin, Yura, atika, Azman, aebal, Mikhail, Rayyan..seronok..jadi budak-budak sekejap..

Malam..

Ada mesyuarat dengan  penduduk untuk mendapatkan kata sepakat dan pandangan mereka mengenai satu program yang bakal dijalankan di kampung ini nanti..'Nantikan program 'Reading Is Fun' ..projek pembinaan perpustakaan kampung yang bakal menjadi pembakar semangat dan motivasi anak-anak kampung untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran mereka..seterusnya menjadikan kampung debut sebagai lombong graduate seperti harapan penduduk kampung..wah..[penat menaip..@@]..


Kembali ..

Keningau melambai..itulah yang terbayang semasa membuka mata pagi tadi..ada cerita menarik sepanjang perjalanan kali ini..siapa sangka takdir Allah menemukan saya dengan seseorang yang bergelar saudara baru..namun, tangan saya begitu letih menaip..meminta rehat..insya ALLAh jika rezeki kamu..saya akan kongsi cerita ini pada masa depan..

Muhasabah Musafir:

Sebolehnya, bermusafir dengan yang sama jantina kerana ia lebih menjaga dirimu wahai wardah dari fitnah..wallahu'alam..dan berusaha menjaga niat semasa musafir..

Doakan permusafiran ini membuahkan manfaat dari mudharat..semuanya di atas ketentuan ALLAH jua..

1 comment:

Anonymous said...

terbaik..1001 kenangsn msnis ysng x terhitung. Detik keakraban mula menyinar. Mudah2an connection ini terus terpelihara sehendak-Nya & beroleh barakah. Biiznillah..Allahu Akbar.!!

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...