twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, February 13, 2014

Sang Pencerah..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..betapa lama menyendiri tanpa berkongsi pengalaman dengan para pengunjung blog...Ampunkan khilaf daku..

Alhamdulillah semester baru ini, saya mendapat sesuatu yang dipanggil pengalaman berharga..Seperti kata Imam Al-Ghazali bahawa kita kena sedar bahawa kita adalah berada dalam permusafiran kepada ALLAH.

Bagaimana kita melalui jalan permusafiran ini..Iaitulah dengan memahami Al-Quran dengan kefahaman yang sebenar. Sungguh hadith-hadith nabi itu sudah begitu indah dan mendalam..inikan pula kalamullah, sesuai dengan keagungan Pemiliknya..Keindahan kata-kata yang digunakan bisa membuai sesiapa saja yang mampu memahaminya.

Persoalannya, apakah susah mendalami al-Quran dan memahami konteks ayat-ayatnya? Di sini butuh kepada penekanan kepada kepentingan menuntut ilmu yang diwajibkan ke atas semua insan!

Semester ini saya diberi peluang oleh ALLAH untuk membuat satu kajian tentang Khitob Al-Quran, iaitu bagaimana Al-Quran itu menerangkan setiap ayatnya untuk siapa..dan panggilannya dan alamatnya begitu berbeza dari satu orang kepada orang yang lain.. Orang mukmin begini, orang kafir begitu, kalau semua manusia berbeza lagi..Sungguh, Kesimpulan setakat ini, Al-Quran menggunakan cara yang paling tepat menyantunni manusia, tinggal saja peranan para santri atau pelajar agama yang mendalaminya, mendalami dan betul-betul menguasainya dan sampaikan seperti adanya..

Nah, itu satu tanggungjawab yang sangat berat saya kira..

Pagi ini mengintai beberapa siri Sang Pencerah..sungguh, sedih melihat dakwah ditentang..sedangkan penentang itu muslimin yang jahil..Moga saya dan kalian yang berazam melihat Islam ini tertegak di bumi ALLAh, sabar dan dikelilingi dengan insan yang saling menguatkan antara satu sama lain..Amin..

~Mampukah bertemu Rasulullah s.a.w dan mendapat nikmat melihat Dzat ALLAH s.w.t di akhirat nanti?


1 comment:

Tinta.Muallimah said...

assalamualaikum dik. menyentap hatiku dik. tahniah.